از این مقدار 83/

طبق گفته ی راهنما از گیاهان این کوه می توان به درختان انجیر و بادام کوهی و کیالک ، آویشن پهن و باریک ، پر سیاوشان، چای کوهی ، گل گاو زبان ،جاشیر و کنگرو … از گروه کوار خداحافظی کردیم ولی آقای چراغی و سرهنگ رحیمی ماندند و چون مینی بوس ما نبود ما را با ماشینشان به روستای انجیره برای دیدن چشمه انجیری بردند.حدود ۱۳ و ۱۰ دقیقه به ابتدای مسیر چشمه انجیری رسیدیم و تقریبا ۲۰ دقیقه کوهپیمایی داشتیم و ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه به چشمه انجیری رسیدیم.چشمه در شکاف کوهی بود که بسیار ارتفاع کوتاهی داشت چند نفری آنجا مشغول تهیه نهار بودند و جای مناسبی برای نشستن نبود .چشمه آب چندانی نداشت .حدود نیم ساعت ماندیم و به سمت پایین حرکت کردیم مسیر آفتابی بود و بسیار گرم حدود ساعت ۱۴ و ۲۰ دقیقه به پایین رسیدیم .

ساعت ۶ روز جمعه ۱۹/۷/۹۸ به همراه جمعی از همنوردان باشگاه رد پا از میدان معلم به سمت لهکوه یکی از روستاهای بخش کوار به راه افتادیم بعد از پلیس راه در مسیر جاده شیراز جهرم به حرکت ادامه دادیم و ساعت شش و پنجاه دقیقه به ورودی روستای لهکوه رسیدیم از میان روستا عبور کردیم و به سمت کوهستان حرکت کردیم ساعت ۷دردامنه ی کوه در کنار چشمه ای پیاده شدیم که آب آن از طریق لوله فلزی از چشمه آبریزک در میان کوه به اینجا هدایت می شد و به حوضچه ی کوچکی می ریخت .جمعی از اعضای کوهنوردی کوار به همراه سرپرستشان آقای چراغی در کنار چشمه منتظر ما بودند .پس از معارفه و نرمش دسته جمعی، ساعت ۷ و ۲۰ دقیقه به سمت چشمه آبریزک حرکت کردیم ، کوهپیمایی نسبتا سبکی بود ما از مسیر پاکوبی که در کنارش لوله ی آبی که چهل سال پیش از چشمه آبریزک برای تامین آب اهالی روستا کشیده بودند طی مسیر می کردیم .جالب بود که با اینکه لوله فلزی بود اما همچنان سالم مانده بود و کار انتقال آب را بخوبی انجام می داد.کنارمان دره له کوه خودنمایی می کرد” له” در زبان محلی به معنی دره می باشد و چون روستا در کنار دره قرار داشت نامش لهکوه بود .

با هماهنگی آقای چراغی جهت صرف ناهار به باغ زیبایی در همان نزدیکی در جاده شیراز جهرم رفتیم .پس از صرف ناهار در ساعت ۱۵ و ۴۰ دقیقه به سمت شیراز حرکت کردیم.سرانجام در ساعت ۱۶ و ۵۰ دقیقه با صحت و سلامت به میدان معلم شیراز رسیدیم. آسیاب بادی یا همان آسباد یکی از دیدنی های شهرهای کویری ایران محسوب میشود. لاکان در جنوب رشت واقع شده است، در انتهاي جاده رشت – لاکان جاده خاکي وجود دارد که در اواسط اين جاده روستاي آقا دانا پير قرار دارد و در شرق آن جنگلي انبوه و زيبا چشمه آب شور لاکان را در بر گرفته است، همان طوري که از اسم آن پيداست آب?

در محله سرچشمه آثار تاریخی مهمی وجود دارد مانند ؛ مسجد پاگلدسته که بقایای یک منار سلجوقی در آن به چشم می خورد که سالیان پیش از بین رفته و بقایای حدود 2 متر مناره برسرمسجد به چشم می خورد، محل درس ابن سینا(مدرس ابن سینا) ، خانه تایخی قاجاریه مجاور مسجد آیت اله محقق که توسط منطقه سه مرمت و بازسازی شد و با کاربری فرهنگی در اختیار عمارت هنرمندان قرار گرفته است . بر روی مادی چشمه­ انجیلی در محل دروازه ­طوقچی، پلی بلند قرار­ داشته که به پل انجیلی معروف ­بوده و در­حال­ حاضر، این پل در زیر خیابان و میدان طوقچی قرار­گرفته ­است.

میان جاده روستای مراسخون چشمه ای زیبا با طبیعتی چشم نواز قرار دارد که از دل کوههای زاگرس سرچشمه میگیرد و به چشمه انجیری معروف است. من آنچه را كه میبينم وجود دارد و هست. این استان هشتمین استان تولیدکننده چغندر قند نیز هست. قلات روستایی زیبا در استان فارس می باشد که در فاصله 36 کیلومتری شمال غرب شیراز (مرکز استان) واقع شده است. شیراز واقع در استان فارس از قطبهای گردشگری ایران است و در هر زمانی که به سمت شیراز سفر کنید، شاهد توریستهای داخلی و خارجی زیادی در این خطه خواهید بود. این روستا با وسعت کم خود دارای جاذبههای دیدنی است برای مثال کلیسای قلات شیراز که بین جنگ جهانی اول و دوم ساخته شده و البته این روزها متاسفانه شاهد تخریب آن هسیتم.

گروه کوهنوردی کوار صبحانه ی بسیار مفصلی تهیه کرده بودند و با زحمت بسیار تا کنار چشمه آورده بودند پس از این که همگی با هم به صرف صبحانه پرداختیم ، آقای چراغی کمی از جاذبه های طبیعی کوار برایمان صحبت کرد . یکی از فعالیت های عمرانی چشمگیری که منطقه سه در این محله انجام داده ، عملیات احداث ورزشگاه ابن سینا بود که در خیابان مدرس سالهاست که مورد بهره برداری قرار گرفته است .

میدانهای بخار خشک این نیروگاه ظرفیت تولید تقریبا ۴۵۰۰ مگاوات برق را دارا می باشد. بند بهمن، در دوران ساسانیان بر روی رودخانه قره آغاج” ساخته شده است؛ که شاه بهمن، پسر اسفندیار کیانی، بندی به این رودبسته و آب را بر تمام دهات این بلوک، جز ناحیه فرمشکان، سوار کرده است وتا کنون، این بند را بند بهمن، گفتهاند . در این منطقه آلاچیقهایی نیز وجود دارد که میتوانید برای استراحت در چنین چشمانداز زیبایی چند ساعتی استراحت کنید. اگر سري به آن بزنيم بخصوص درعصر روزهاي بهار و تابستان حتماً تعداد زيادي از همشهريان را در اطراف آن خواهيم يافت كه براي گذراندن اوقات فراغت خود و استفاده از طبيعت زيباي آن با باغهاي اطرافش به سراغ اين درياچه دست ساز بشر ميروند تا ثابت كنند اين استخر لياقت و ارزش برنامهريزي را دارد.

یا «کانی چاوره ش» که بین آبادی گلچهر حومه ی منطقه ی مریوان وعیسی اولاد که روستایی است مشهور به قلعه ی مریوان به اسم « چاو ره ش » یعنی چشم سیاه که هنوز در خاطره های افراد قدیم وجدید مانده اگر چه شاید نسل کنونی ، نام گذاری و وجه تسمیه ی آن را نداند. به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سالها پیش شهریار ملک سخن گفته بود: «شهر تبریز است و جان قربان جانان میکند، سرمه چشم از غبار کفش مهمان میکند»، اما اگر او این روزها بود و بار دیگر میخواست شعری بسراید، بیشک نام تمام شهرهای آذربایجان را در زمره این شعر میگنجاند چراکه بهار خداداد و مهمانان بهاری همه حکمی یکسان برای مردم مهربان آذربایجان دارند.

با توجه به موقعیت جغرافیایی استان فارس که تقریبا در مرکز ایران قرار دارد، شما از هر نقطه ایران میتوانید بهراحتی به آن سفر کنید، اما در نظر داشته باشید که این روستا همانطور که گفته شد دارای هوای سردی است. کوار با عرض جغرافیایی ۱۱ درجه و ۲۹ دقیقه و طول جغرافیایی ۴۲ درجه و ۵۲ دقیقه در مرکز استان فارس قرار دارد. صنایع تبدیلی و فراوری محصولات باغی در آذرشهر یکی از شغلهای رایج مردم منطقه است و روستای اخی جهان در این منطقه بهعنوان قطب خشکبار مطرح بوده و نقش بسزایی در تولید و صادرات این محصول و رونق اقتصادی منطقه دارد.

کشک پیاز، کشک گردو، عدسی، کله پاچه و آش رشته از غذاهای محلی رایج در این روستاست. این چشمه تاریخی که در گویش محلی به آن «چشملی» می گویند، در فروردین ماه سال 1313 با شماره 202 در فهرست آثار ملی کشور و اوایل سال گذشته به عنوان سومین اثر طبیعی تهران در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید. آب بصورت قطره قطره از داخل فرو رفتگی کوه که پوشیده از پر سیاوشان بود می چکید، چند درخت که به زبان محلی به آن تق می گفتند و گویا گیاه چوب مسواک بود سایه بان خوبی ایجاد کرده بود.

روستای قلات دارای بافت تاریخی زیبایی می باشد و خانه های پلکانی در لابه لای درختان بلند قامت با مصالحی چون سنگ، خشت و چوب ساخته شده اند. جنس اکثر خانههای این روستا از سنگ، خشت، گل، گچ و چوب است. کاخ هخامنشین فرمشکان کوار، دلیلی بر قدمت این سرزمین میباشد. دمای آب آن حدود ۶۰ درجه میباشد. کوار کلمهای فارسی است و به معنای سبدی پر از میوه میباشد. ۱۲- انگور عسگری دارای پوست نازک پر آب و سبز رنگ است.